کوفته هلوی شیرازی و آشنایی با طرز تهیه آن

 کوفته هلوی شیرازی و آشنایی با طرز تهیه آن

در ایران غذاهای متنوعی را در اختیار داریم که تهیه ی هریک از آنها زمان زیادی لازم ندارد اما بسیار لذیذ هستند. در بین آنها کوفته هلوی شیرازی شاید غذای متنوع و جدیدی به شمار آید.بدون شک اسم کوفته تبریزی و آوازه جهانی آن را شنیده و طعم بینظرش را چشیده اید ولی شاید برایتان جالب باشد که شیرازی ها هم یک نوع کوفته خوشمزه دارند بنام کوفته هلو!

در ابتدا که نام این غذا را می شنوید به یاد هلو می افتید، یعنی این تصور را دارید که در داخل یک کوفته هلو قرار می گیرد. شاید با خود این فکر را کنید که هلو در تمامی فصول سال وجود ندارد و چگونه می توان چنین غذایی را تهیه کرد. اما در کوفته هلوی شیرازی هیچ خبری از هلو نیست. اما چون در ظاهر شما یک هلو را می بینید این غذا با چنین نامی نامگذاری می شود.

مواد اولیه برای تهیه کوفته هلوی شیرازی

در ابتدا باید در حدود نیم کیلوگرم گوشت چرخ کرده را تهیه نمایید. می توانید گوشت را  به صورت تکه ای خریداری و سپس در منزل آن را چرخ نمایید. پس از آن دو هویج را بردارید به صورت کامل پوست های هویج را بکنید و آن را رنده نمایید. حالا می توانید با کمک یک پیاز متوسط در داخل گوشت به صورت کامل بوی آن را بگیرید. پس از آن ۴ قاشق از آرد نخودچی را که با قاشق غذاخوری بوده بردارید و در غذا بریزید. 

در داخل کوفته باید ترکیبی از گردو به همراه کشمش و همچنین پیاز سرخ کرده را قرار دهید. این گردو می توانید به صورت کاملاً سابیده شده یا به حالت معمولی تر باشد که در زیر دندان احساس شود. 

 سس کوفته چگونه تهیه می شود؟

مواد لازمی که برای تهیه ی سس برای خوشمزه تر شدن این کوفته ها نیاز دارید از نوع سبزی بودار نعناع بوده که باید به همراه پیاز مخلوط نمایید. این پیاز به میزان نصف پیمانه به صورت سرخ کرده باشد. حالا می توانید از یک زعفران دم کرده کمک گیرید تا طعم و بوی بهتری داشته باشد.

  مراحل تهیه کوفته هلوی شیرازی

پیاز متوسط خود را در اولین مرحله باید در داخل گوش رنده کنید. این پیازها بوی اصلی گوشت را از بین خواهند برد. حالا می توانید هویج ها هم رنده نموده و به کمک ادویه جات مذکور در داخل گوشت مرحله ورز دادن را آغاز نمایید.

با این کار همه ی مواد به داخل گوشت نفوذ کرده و گوشت را طعم دار می کنند. در نهایت حین ورز دادن می توانید کمی از آرد نخودچی را هم در درون آن بریزید.

برای تهیه ی سس که کوفته هلوی شیرازی در آن قرار گیرد باید پیاز را خرد نمایید. بهتر است تا پیاز سرخ کرده شما در همان زمان تهیه شود.

حالا می توانید نعناع خشک را پس از سرخ شدن کامل پیازها به آن بیافزاییدو مراقب باشید تا نعناع نسوزد. تنها کمی تفت دادن کافی خواهد بود. هرچه نعناع بیشتر بماند می سوزد و در نهایت طعم بدی به خود می گیرد.

 حالا می توانید کوفته های خود را به اندازه هلو برداشته و مواد میانی آن را اضافه نمایید. پس از اضافه نمودن آنها باید به صورت کامل گوشت را گرد نموده و آن را از دو طرف ببندید.

در مرحله ی نهایی برای پخته شدن کامل کوفته و طعم دار شدن آنها توسط سس باید آنها را به درون سس قرار دهید. باید این کوفته ها در درون سس ها به صورت کامل بپزد اما سعی کنید زمانی آن را بردارید که له نشده باشد.

برخی می گویند که کوفته های ما به راحتی از هم وا می رود، این نشان دهنده عدم توجه به مراحل اولیه تهیه خواهد بود. در حقیقت باید به خوبی ورز بدهید تا بافت گوشت انسجام خود را پیدا کند. در نهایت اضافه کردن زعفران به سس هم رنگ و  هم طعم را تغییر می دهد.

در میان غذاها و خوراکی های شیراز مربای بهار نارنج هم یکی از خوشمزه ترین دسرهای شیرازی محسوب میگردد.

در همین زمینه بخوانید:

طرز تهیه میگو سوخاری خوشمزه

گراتن بادمجان و طرز تهیه آن

مطالب مرتبط

2 نظرات

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *